Thursday, July 14, 2011

Irving Gill


John Irving Gill ha sido ampliamente considerado como el arquitecto más importante e innovador de San Diego. Nació 26 de abril 1870, en Tully, Nueva York. Comenzó a estudiar arquitectura en la oficina de Syracuse, Nueva York, de Ellis G. Hall, luego en Chicago, bajo Joseph L Silsbee. En 1891, Gill trabajó junto a Frank Lloyd Wright en la firma de Adler y Sullivan en Chicago.                                                                                                    
Después de llegar a San Diego en 1893, Gill experimento con muchos estilos, ganó clientes leales, y se hizo un nombre por sí mismo entre los notables de la comunidad. El estilo de Arts & Crafts estaba empezando a tomar fuerza en San Diego cuando llegó Gill, pero la influencia de Arts & Crafts no aparecen en su obra hasta aproximadamente 1905.                                                                                                                            
Gill se esforzó por dar a los trabajadores más humildes y débiles de la sociedad, protección  la  contra los elementos a través de un diseño elegante y eficiente. A partir de 1899 y durante los próximos diez años, Gill construido casas de campo experimentales en el área de Hillcrest y  de Sherman Heights en San Diego, probando  maneras de hacer viviendas de bajo costo eficientes y cómodas.
Uno de los puntos de inflexión en la carrera de Gill se produjo cuando el Club de Monumentos de California contrató a Hebbard
y a él en 1900 para estabilizar las ruinas de la Misión de San Diego de Alcalá.  La influencia de la misión aparecio en futuras obras del dúo. Gill estaba impresionado con su simplicidad sin rodeos, la economía en el uso de materiales, y sus francas declaraciones de los edificios en ser hechos para el uso.                                                                                                                      
Gill comenzó a utilizar elementos de Arts & Crafts que predominan en sus últimos edificios en  asociación  con Hebbard. Estas simplificaciones en la arquitectura refleja el deseo de Gill para ahorrar mano de obra de trabajadores de la construcción  como el de las amas de casa.
Gill ha diseño una maravillosa casa estio Arts & Crafts en 1904-1905 para George W. Marston y varias otras casas en la cuadra de Marston. Había un amplio contacto con Marston a través de los comienzos de  planificación  de la Exposición Internacional Panamá California 1915 en el Parque Balboa. El primer edificio de la feria y el único en el que los dibujos arquitectónicos llevan el nombre de Gill como arquitecto asociado, es el edificio de la administración terminó en 1912.. Gill dejó el proyecto en 1912. La revista de Gustav Stickley Craftsman, aparecian regularmente artículos sobre Gill y sus edificios durante la década de 1910.
Para 1908, Irving J. Gill era un establecido arquitecto de San Diego, Su estilo maduro caracterizado por diseños de lo extra e ingeniosos detalles técnicos. En 1909 y 1910, diseñó algunas de sus estructuras más ingeniosas: Bentham y Scripps Halls en la escuela Bishop en La Jolla, y The First Church of Christ Scientist en las calles Segunda y Laurel en San Diego.                                                                                     
Gill encabezó la creación de la Asociación de arquitectura de San Diego, un grupo destinado a profesionalizar el oficio de la arquitectura de la ciudad.
Una de las clientes más importantes de Gill fue Ellen Browning Scripps, una millonaria dueña de periódicos nacida en Inglaterra y criada en las praderas de Illinois. Se mudó a San Diego en 1891 y en La Jolla en 1897. Gill diseño muchos proyectos progresivos  que Scripps patrocino, incluyendo el Centro de Recreación de La Jolla y el Club de La Mujer en La Jolla, que en conjunto con la Escuela  Bishop y de su propia casa forman el "enclave Scripps."                                                                                                                                                                                      
La Escuela Bishop, en La Jolla, diseñada por Irving Gill en 1910, resume la idea de escuela como pueblo. Galerías largas y abiertas zonas verdes que permiten espacios interiores y exteriores  interactuar unos con otros. Las primeras dos estructuras construidas de concreto en el año 1910  fueron Scripps Hall, un dormitorio, y el Salón de Bentham, que contenian aulas y una pequeña capilla. Un tercer edificio, Gilman Hall, incluidos en los planes originales, no se construyó hasta 1916.
Gill se refirió a su ideal de simplicidad en un ensayo de 1916, "La nueva arquitectura de Occidente." Para él, "la fuente de toda fortaleza arquitectónica" surgió de la línea recta, el arco, el cubo y el círculo en combinación, "arquitectura social". Acuñado por sus contemporáneos.
Durante la construcción de las cabañas de la Reserva Indigena de Rancho Barona  (1932-33) en Lakeside, al este de San Diego, cuya construcción él mismo supervisó, decidió vivir en ese lugar e invitar a los habiantes con frecuencia visitar La Jolla y conocer  su otro trabajo. A finales de 1920s, Gill trató de interesar a  funcionarios de Ensenada, Baja California, en  alojamiento para grupos de  familias de jornaleros, y justo antes de morir estuvo involucrado en los planes de vivienda para desempleados en Santa Barbara. Cumpliendo siempre la idea de arquitectura social.

Irving John Gill has been widely regarded as San Diego's most prominent and innovative architect. He was born April 26, 1870, in Tully, New York. He began studying architecture in the Syracuse, New York, office of Ellis G. Hall, then in Chicago under Joseph L Silsbee. In 1891 Gill worked alongside Frank Lloyd Wright at the firm Adler and Sullivan in Chicago.
After arriving in San Diego in 1893, Gill experimented with many styles, won loyal clients, and made a name for himself among the community's leading citizens, Progressive and otherwise. The Arts and Crafts philosophy was just beginning to take hold in San Diego when Gill arrived, but significant Craftsman influences did not appear in his work until about 1905.
Gill strove to give the humblest and weakest workers of society protection against the elements through elegant and efficient design. Beginning in 1899 and during the next ten years, Gill built experimental cottages on property in the Hillcrest and Sherman Heights areas of San Diego, testing ways to make low-cost housing more efficient and comfortable.
Some of his work in the early period exactly duplicated the work of other architects, most notably the Pickwick Theatre in 1904-05, whose entrance was a direct copy of Louis Sullivan's Golden Door from the Transportation Building at the 1893 World's Fair.
One of the turning points in Gill's career came when the Landmarks Club of California hired him and Hebbard in 1900 to stabilize the ruins of the Mission San Diego de Alcala. Mission influences appeared in the duo's work. Gill was impressed with their straightforward simplicity, the economy in the use of materials, and their frank declarations that buildings should be made for use."
Gill started using the Arts and Crafts elements that would predominate in his later buildings during the Hebbard partnership. Such stripped-down elements included large slabs of unwaxed redwood rather than strips joined together, molding with sanded edges, buildings with no moldings at all, balustrades of square or rectangular sticking, and magnesite counters and sinks in bathrooms and kitchens. These simplifications in architecture reflected Gill's desire to save labor for both construction workers and housekeepers.
Gill designed the wonderful Arts and Crafts home in 1904-1905 for George W. Marston and several other houses on Marston's block. He had extensive contact with Marston through the early planning of the 1915 Panama California Exposition in Balboa Park. The first building for the fair and the only one for which the architectural drawings bear Gill's name as associate architect, is the Administration Building completed in 1912. Goodhue had Carleton Winslow add decorative detail to the entrance. Gill left the Exposition project in 1912.
Gustav Stickley's Craftsman magazine regularly featured articles about Gill and his buildings during the 1910s.
By 1908, Irving J. Gill was a well-established San Diego architect. Gill's fountain in Horton Plaza, built in 1909, remains there today. But his mature style, marked by spare designs and ingenious technical details, was just beginning, and his most important commissions were to come. In 1909 and 1910, he designed some of his most ingenious structures: Bentham and Scripps Halls at The Bishop's School in La Jolla, and the First Church of Christ Scientist at Second and Laurel Streets in San Diego.
Gill spearheaded the creation of the San Diego Architectural Association, a group intended to professionalize the trade of architecture in the city.
One of Gill's most prominent clients was Ellen Browning Scripps, a self-made newspaper millionaire born in England and raised in the Illinois prairies. She moved to San Diego in 1891 and to La Jolla in 1897. Gill designed many Progressive projects for which Scripps sponsored the money, including the La Jolla Recreation Center and the La Jolla Woman's Club, which together with The Bishop's School and her own house formed a "Scripps enclave."
The Bishop's School in La Jolla, designed by Irving Gill in 1910, epitomized the idea of campus as village. Long arcades and open grassy areas that allowed indoor and outdoor spaces to interact with each other. The first two structures built of concrete in 1910 were Scripps Hall, a dormitory, and Bentham Hall, which held classrooms and a small chapel. A third building, Gilman Hall, included in the original plans, was not built until 1916.
Gill discussed his ideal of simplicity in his 1916 essay, "The New Architecture of the West." For him, "the source of all architectural strength" emerged from the straight line, the arch, the cube, and the circle in combination, “social architecture.” Coined by contemporaries.
While building the cottages for the Rancho Barona Indian Reservation (1932-33) in Lakeside, east of San Diego, whose construction he supervised himself while living on the site and whose inhabitants he invited to La Jolla to see his other work and examine interior fabrics. In the late 1920s, Gill also tried to interest officials in Ensenada, Baja California, in group housing for Mexican families, and just before he died he was involved with plans for housing the unemployed in Santa Barbara,  working in social architecture.

No comments:

Post a Comment